Portal Edukacyjny Powiatu Myślenickiego

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Aktualności Wydarzenia Kolejne staże zagraniczne uczniów „Tischnera” w Dobczycach

Kolejne staże zagraniczne uczniów „Tischnera” w Dobczycach

Drukuj PDF

Zespół Szkół im. ks. J. Tischnera w Dobczycach już po raz drugi otrzymał duże dofinansowanie z Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), na realizację praktyk zawodowych w Londynie.

W czerwcu bieżącego roku 47 uczniów technikum wyjechało na staże w firmach informatycznych i restauracjach, we wrześniu natomiast 48 osób. Uczniowie Technikum nr 1 w zawodach technik informatyk, technik usług fryzjerskich, technik żywienia i usług gastronomicznych  oraz technik technologii żywności, odbywali staż w firmach informatycznych i w restauracjach, przedsiębiorstwach gastronomicznych i domach opieki, m.in.: Peppercom, Premier Inn Ealing, Reynolds Cafe, Jurys Inn Croydon, Laduree UK, Premier Inn Harrow, Oxfam Stanmore Zettabyte IT, Stamford Hill Computers, Prontaprint Harrow, Jurys Inn Watford Hotel.

Koordynatorem projektu i jednym z opiekunów była Wioletta Perzanowska, anglistka ZS i ceniona w Polsce tłumacz literatury anglojęzycznej.

Opiekę oraz wsparcie językowe sprawowali również: anglistka Aleksandra Czapka oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych informatycznych i gastronomicznych: Grzegorz Skuza, Joanna Brytan, Barbara Latocha, Katarzyna Mikos, Teresa Calik i Agnieszka Piłat. Opiekunowie odbyli wizyty monitorujące w poszczególnych zakładach pracy oraz służyli wsparciem i pomocą słuchaczom podczas podróży i całego okresu ich pobytu w Londynie.

-  Celem projektu „Młodzi konkurencyjni i mobilni na krajowym i europejskim rynku pracy” – komentuje W. Perzanowska – jest umożliwienie uczniom odbycia stażu oraz podniesienie ich kompetencji zawodowych w rzeczywistym, międzynarodowym środowisku pracy. Dodatkowo uczestnicy rozwijają swoje kompetencje językowe, zwłaszcza w zakresie posługiwania się językiem angielskim zawodowym, zdobywają nowe doświadczenia i kontakty zawodowe.

Odwiedziłam kilkunastu uczniów w ich miejscach praktyk i byłam pod wrażeniem ich profesjonalnego, odpowiedzialnego podejścia i wykonywania powierzonych im zadań. Pracodawcy chwalili dobre przygotowanie językowe i zawodowe naszych stażystów, ich punktualność, uprzejmość, otwartość i serdeczność. Podkreślali, że chętnie i sprawnie przyswajają nowe umiejętności i są bardzo sumienni i pracowici. Wielu uczniów nawiązało dobre relacje i kontakty zawodowe, otrzymało wspaniałe referencje od pracodawców oraz propozycje pracy po skończeniu szkoły lub w czasie wakacji (informatycy oraz kucharze).

W wolnym czasie zwiedzaliśmy również Londyn, podziwialiśmy m.in. Westminster – budynek parlamentu, Big Bena, katedrę Westminster Abbey, pałac Buckingham, zamek Tower, katedrę St Paul’s, teatr szekspirowski „the Globe” i wiele innych miejsc. Odwiedziliśmy też wspaniałe londyńskie muzea – Nauki i Techniki, Historii Naturalnej, Muzeum Wiktorii i Alberta, Muzeum Brytyjskie, Galerię Narodową, galerię sztuki współczesnej „Tate”.

Podczas stażu młodzi ludzie wiele się nauczyli, zdobyli nowe umiejętności i doświadczenia zawodowe, mieli też możliwość doskonalenia znajomości języka angielskiego zarówno w pracy, jak i rozmawiając codziennie z rodzinami, u których mieszkali. Słuchacze otrzymali certyfikaty wydane przez instytucję pośredniczącą w zorganizowaniu praktyk ADC College w Londynie oraz dokumenty ECVET przygotowane przez koordynatora projektu, otrzymają też certyfikaty PO WER podczas uroczystego zakończenia projektu oraz dokumenty Europass Mobilność.